پيشنهاد الحاق آذربايجان به ايران و پاسخ هاشمي

به بروزترين وبلاگ جامع گردشگري خوش آمديد

پيشنهاد الحاق آذربايجان به ايران و پاسخ هاشمي

۶ بازديد ۰ نظر

به تازگي بحث هايي در مورد پيشنهاد جمهوري آذربايجان براي پيوستن به ايران در دوران رياست حيدر علي اف ، پدر رئيس جمهور فعلي آذربايجان ، به آيت الله هاشمي در فضاي مجازي منتشر شده است.رفسنجاني ، رئيس جمهور وقت ايران. به گزارش مجله روز ، محسن هاشمي در ادامه مقاله خود در روزنامه “شرق” …

پيشنهاد الحاق آذربايجان به ايران و پاسخ هاشمي https://majale-rooz.ir/2021/10/پيشنهاد-الحاق-آذربايجان-به-ايران-و-پاس/ Sun, 10 Oct 2021 03:37:54 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/10/پيشنهاد-الحاق-آذربايجان-به-ايران-و-پاس/ به تازگي بحث هايي در مورد پيشنهاد جمهوري آذربايجان براي پيوستن به ايران در دوران رياست حيدر علي اف ، پدر رئيس جمهور فعلي آذربايجان ، به آيت الله هاشمي در فضاي مجازي منتشر شده است.رفسنجاني ، رئيس جمهور وقت ايران. به گزارش مجله روز ، محسن هاشمي در ادامه مقاله خود در روزنامه “شرق” …

به تازگي بحث هايي در مورد پيشنهاد جمهوري آذربايجان براي پيوستن به ايران در دوران رياست حيدر علي اف ، پدر رئيس جمهور فعلي آذربايجان ، به آيت الله هاشمي در فضاي مجازي منتشر شده است.رفسنجاني ، رئيس جمهور وقت ايران.

به گزارش مجله روز ، محسن هاشمي در ادامه مقاله خود در روزنامه “شرق” اظهار داشت: با اشاره به خاطرات آيت الله هاشمي رفسنجاني نشان داده مي شود كه گفتگوي وي با آقاي حيدر علي اف ، رئيس جمهور جمهوري آذربايجان مربوط به نوامبر 1993 بوده است. يا 1993 و اولين بازديد آن از آسياي ميانه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي.

حيدر علي اف ، رئيس جمهور وقت آذربايجان ، در اين سفر كه همزمان با اختلاف مرزي آذربايجان و ارمنستان بر سر قره باغ است ، در ديدارهاي مكرر خود با آيت الله هاشمي رفسنجاني ، از وي خواست كه به نفع آذربايجان وارد جنگ شود و پيشنهاد داد كه ايران جمهوري آذربايجان را اداره مي كند. تاييد كنيد. آيت الله هاشمي رفسنجاني كه در مقايسه با ديگر روساي جمهور آسياي مركزي به هوش علي اف پي برد ، سعي كرد صلح و آتش بس بين آذربايجان و ارمنستان برقرار كند كه البته در اين سفر نيز موفقيت آميز بود. پس از مشورت با مقامات همراه ، ايران وارد جنگ شد. صداقت آقاي علي اف را در سخنان و پيشنهادات خود بپذيريد و همچنين به آن شك كنيد.

با توجه به دقت و جزئيات آيت الله هاشمي رفسنجاني در نگارش خاطرات خود ، طبيعي است كه اين قسمت بايد سندي روشن و آشكار از جزئيات موضوع و البته براي توضيحات بيشتر ، توضيحات مقاماتي كه بوده اند باشد. با او مشورت كرد مي تواند مفيد باشد

در اين قسمت ، به بخش هاي مربوط به خاطرات آيت الله هاشمي رفسنجاني در آبان 93 اشاره مي كنم:

4 نوامبر

پس از صرف شام خصوصي ، وي گفت تسليحات خريداري شده در تهران بايد تسريع شود و سلاح هاي فراريان جنگي از ايران به آذربايجان بازگردانده شود. به آنها گفتم فوراً اقدام كنند.

5 نوامبر

براي گفتگوهاي خصوصي به كاخ رياست جمهوري رفتيم. اين ساختمان لوكس است. دكتر ولايتي و آقاي حسن اف نيز حضور داشتند و سفير ما مترجم بود. به محض نشستن ، تلفن زنگ خورد و او صحبت كرد و معلوم شد كه مربوط به جنگ است. آقاي علي اف گفت گزارش شده است كه ارس در منطقه زنگلان زير آتش شديد ارامنه قرار دارد و مردم براي فرار به ايران از رودخانه ارس عبور مي كنند و تلفات جاني در پي داشته است. او به شدت به دنبال كمك بود. ما فكر كرديم كه ممكن است كمي فريب و مقدمه اي براي موضوع اصلي مذاكرات خصوصي باشد ، اما واقعاً رايگان نيست. نقشه آوردند و توضيح دادند. معلوم شد كه اگر زنگلان سقوط كند ، از مرز ارمنستان تا نزديك پارس آباد ، ارامنه به مرز ما در شمال ارس مي چسبند. پيشنهاد ويژه با اصرار اين است كه ما به نفع آنها در جنگ شركت كنيم. آنها به صراحت مي گويند كه ما تمام آذربايجان را به شما مي دهيم و ما آماده استقرار جمهوري اسلامي در آذربايجان هستيم و بدون كمك ايران نمي توانيم از آن دفاع كنيم و احتمال پيشرفت ارمنستان به سمت باكو وجود دارد. نقشه ارمنستان بزرگ ، كه ظاهراً توسط ارمنيان در سال 1980 منتشر شده است ، نشان مي دهد كه از درياي سياه تا درياي خزر ، از جنوب به اروميه و از غرب ، از تركيه تا سوريه امتداد دارد. من گفتم كه اين يك تصميم بسيار بزرگ است كه آثار منطقه اي و جهاني زيادي دارد و عواقب آن بايد در همه جهات بررسي شود و ما بايد تهران را بررسي و به آن پاسخ دهيم ، اما وظيفه فوري اين است كه در حال حاضر تلاش كنيم آتش بس برقرار كنيم ، و آن را از دست ندهيد … بدين منظور ، دكتر ولايتي در همان ملاقات با معاون وزير امور خارجه ارمنستان تماس گرفت و پيام من را به رئيس جمهور ارمنستان كه در تماس تلفني قبلي ما گفته بود كه ارامنه نبايد از محدوديت هاي كنوني و عمليات روزهاي گذشته پيشرفت كنند ، رساند. من از رئيس جمهور ارمنستان اجازه خواستم تا شخصاً با من صحبت كند. من موافقت كردم. … آقاي روحاني آمد ، استاندار و واعظ. ما درباره موضع خود در مورد جنگ قره باغ صحبت كرديم. مجدداً ما براي حمايت از آنها در جنگ با ارامنه يك جلسه خصوصي با علي اف داشتيم و در نهايت نتيجه اين شد كه ما بايد تلاش سياسي براي دستيابي به آتش بس و حفظ هواپيماهاي بدون سرنشين و عقب نشيني انجام دهيم و راه هاي خود را براي كمك به هواپيماهاي بدون سرنشين محاصره شده باز كنيم. اجازه دهيد نيروهاي ما درباره كيفيت دفاع مذاكره كرده و پيشنهاد اتحاد دفاعي در تهران را در نظر بگيرند و سپس پاسخ دهند. گزارش شد كه شدت بمباران كاهش يافته است. با اين خبر به شام ​​رفتيم. آنها يك اتاق بسيار بزرگ دارند و صدها مهمان را دعوت كرده اند. آنها چندين قطعه موسيقي اجرا كردند. بعد از شام ، موضوع آتش را دنبال كرديم. معلوم شد كه اجرا شد.

7 نوامبر

رئيس جمهور تقريباً در هر كجا كه مي رفتيم با من بود و فرصت هاي زيادي براي گفتگو در جاده و ماشين داشتيم و سفير ما مترجم خوب و قابل اعتمادي بود و هميشه با ما بود. جالب اينجاست كه اعتماد او به سفير ما آنقدر زياد بود كه ما اين مسائل محرمانه را مطرح كرديم. يكي از سخنان مهم و تكراري او اين بود كه ايران بايد از اين فرصت استفاده كرده و با ارامنه وارد جنگ شود و حضور آنها را در آذربايجان افزايش دهد و او گاهي تعبير مي كرد كه اينجا ايران است و اكنون ما دفاع مي كنيم و حكومت مي كنيم. همچنين در نخجوان ، وي اظهارات مشابهي انجام داد و تجزيه و تحليل كرد كه اگر آذربايجان را تحت قدرت خود بگيريد ، دولت روسيه در سراسر قفقاز متزلزل خواهد شد. او گاهي مي گفت كه ايران و آذربايجان با هم مي توانند روسيه را به سمت سنگ مرزي اصلي خود سوق دهند. زيرا داغستان و تاتارستان و چچن ، اينگوش و اوستيا از حكومت روسيه ناراضي هستند. البته ، با توجه به اينكه آنها به دليل نااميدي در جنگ و حمايت روسيه از ارامنه اين موضع را اتخاذ كرده اند ، ما نمي توانيم مطمئن باشيم ، مخصوصاً به اين دليل كه به گفته آقاي نيازوف ، اينها مورد علاقه و بحث مشترك است. [رژيم حقوقي] درياي خزر با خواسته هاي روس ها مطابقت دارد.

8 نوامبر

پس از نماز مغرب ، شوراي عالي امنيت ملي تشكيل جلسه داد. در مورد درخواست كمك نظامي جمهوري آذربايجان مذاكره شد. آموزش ، سلاح و كمك هاي سياسي مورد توافق قرار گرفت ، اما مخالفت عملي در دفاع با آن مخالفت شد.

آبان

… عصر با آيت الله خامنه اي جلسه داشتيم. بيشتر درباره سفر من به آسياي مركزي و آذربايجان ، تربيت بدني و … صحبت كرديم.

***

بررسي اين گزارش ها نشان مي دهد كه:

اول ، پيشنهاد رئيس جمهور آذربايجان ، حيدر علي اف ، براي رهبري كشور توسط ايران ، جنبشي سياسي با هدف مشاركت ايران در جنگ با ارمنستان بود كه با رويكرد سياست در تضاد بود. در خارج از جمهوري اسلامي به احترام به مرزهاي بين المللي و مخالفت جدايي به

ثانياً ، در مورد صداقت آقاي علي اف در اين پيشنهاد ترديدهاي جدي وجود دارد ، به ويژه اينكه آذربايجان در زمينه مسائل ديگر مانند تقسيم درياي خزر با روسيه و عليه ايران هماهنگ عمل كرده است.

ثالثاً ، حتي اگر اين پيشنهاد جدي باشد ، با توجه به شرايط بين المللي و نفوذ قدرتهايي مانند روسيه ، تركيه و ايالات متحده ، حضور مستقيم جمهوري اسلامي در جمهوري آذربايجان بسيار سخت و پرهزينه تلقي شد.

بر اين اساس ، آيت الله هاشمي رفسنجاني با مشورت مقامات همراه ، در آذربايجان سياست اصول خودداري از مداخله در جنگ را اعلام مي كند. فرداي آن روز ، در مذاكرات بين آيت الله هاشمي رفسنجاني و رهبر معظم انقلاب ، موضوع به نتيجه رسيد. توجه شما.

به طور كلي مي توان نظريه آيت الله هاشمي رفسنجاني در مورد حكومت كشور را دكترين صلح و توسعه ناميد و با گذشت زمان ، صحت و اثربخشي اين نظريه آشكارتر مي شود.منافع ملي و رفاه مردم.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.