آذربايجان و بازي با آتش

به بروزترين وبلاگ جامع گردشگري خوش آمديد

آذربايجان و بازي با آتش

۷ بازديد ۰ نظر

پس از جنگ بين آذربايجان و ارمنستان و پيروزي نسبي باكو در جنگ قره باغ ، الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان نوعي غرور كاذب را تجربه كرد و سعي كرد از فضاي ايجاد شده بين زبانها استفاده كند. آذربايجاني ها و تركها به همين دليل ، آذربايجان و شخصاً الهام علي اف سعي مي …

آذربايجان و بازي با آتش https://majale-rooz.ir/2021/10/آذربايجان-و-بازي-با-آتش/ Sat, 02 Oct 2021 15:13:17 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/10/آذربايجان-و-بازي-با-آتش/ پس از جنگ بين آذربايجان و ارمنستان و پيروزي نسبي باكو در جنگ قره باغ ، الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان نوعي غرور كاذب را تجربه كرد و سعي كرد از فضاي ايجاد شده بين زبانها استفاده كند. آذربايجاني ها و تركها به همين دليل ، آذربايجان و شخصاً الهام علي اف سعي مي …

پس از جنگ بين آذربايجان و ارمنستان و پيروزي نسبي باكو در جنگ قره باغ ، الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان نوعي غرور كاذب را تجربه كرد و سعي كرد از فضاي ايجاد شده بين زبانها استفاده كند. آذربايجاني ها و تركها به همين دليل ، آذربايجان و شخصاً الهام علي اف سعي مي كنند با ايجاد جبهه اي وسيع ، حوزه نفوذ خود را در قفقاز ، آسياي مركزي و درياي خزر گسترش دهند.
اظهارات اخير الهام علي اف در مصاحبه با خبرگزاري آناتولي تركيه و اتهامات غيرمنطقي عليه ايران نشان داد كه رئيس جمهور آذربايجان هرگز تاريخ و جغرافياي آذربايجان را مطالعه نكرده است و بايد احساس كند كه جمهوري آذربايجان بخشي از ايران بوده است. بي پروايي آذربايجان از پيكره ايران بزرگ جدا شد.
از سوي ديگر ، حمايت رجب طيب اردوغان ، رئيس جمهور تركيه از سياست هاي تجاوزكارانه الهام علي اف نشان داد كه تركيه و حزب عدالت و توسعه در تلاشند تا روياي تشكيل امپراتوري نئوثماني را بازسازي كنند و بنابراين تركيه و آذربايجان به مرزهاي ايران و ايران آسيب مي رسانند. جمهوري اسلامي: ايران در تلاش است رژيم صهيونيستي را در منطقه باز كند. از سوي ديگر ، اين رژيم نامشروع در تلاش است تا با ايران مقابله كرده و آن را منزوي كند تا يك كمربند امنيتي و نظامي در اطراف ايران ايجاد كند تا ناامني در داخل ايران ايجاد شود.

حضور وزير خارجه رژيم صهيونيستي در بحرين و مانورهاي نظامي مشترك تركيه ، آذربايجان و اسرائيل بخشي از استراتژي هاي شوم اسرائيل براي حضور فيزيكي در اطراف ايران از اربيل تا منطقه كردستان تا جنوب خليج فارس و قفقاز است: يك بحران نظامي و امنيتي و تلاش مي كند با نزديك شدن به مرزهاي ايران ناامني را در داخل ايران افزايش دهد. به همين دليل ، ايران در تلاش است تا با صلح آميز رژيم صهيونيستي و آذربايجان را از طريق اقدامات ديپلماتيك ، كه موضوع بيانيه ها و حركات مشترك اخير تركيه از سوي تركيه است ، مهار كند ، اما صبر و خويشتن داري ايران در نهايت يك محدوديت است و ايران سازوكارهاي لازم براي تركيه و آذربايجان تهاجمي هستند.

اكثريت جمعيت آذربايجان با سياست هاي علي اف عليه ايران مخالف هستند و ايران از نظر اعتقادي و قومي در بين جمعيت جمهوري آذربايجان نفوذ زيادي دارد و رژيم آذربايجان را سرنگون مي كند. الهام علي اف.
از سوي ديگر ، آسيب پذيري تركيه بسيار جدي است. حضور 15 ميليون شيعه و علوي و 20 ميليون كرد ، كه تقريباً نيمي از جمعيت تركيه را تشكيل مي دهند ، به شدت متمايل به ايران هستند و ايران را به تأثيرگذارترين كشور در جامعه تركيه تبديل كرده است. بنابراين ، جمهوري اسلامي ايران ، با وجود مشترك رژيم تركيه ، آذربايجان و رژيم صهيونيستي عليه ايران روي آورده است و اگر شرايط اجازه دهد ، ايران به طور طبيعي يك كارت برنده ديگر ارائه مي دهد و از حركات الهام گرفته از علي اف كه توسط ايالات متحده ، اسرائيل و تركيه حمايت مي شود ، كاسته مي شود.

* تحليلگر امور بين الملل
چاپ شده در روزنامه آرمان شنبه 10 اكتبر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.