بالگردهاي نيروي هوايي مستقر در آبادان كه وظيفه پشتيباني از نيروهاي خرمشهر و آبادان را بر عهده داشتند ، در ساحل رودخانه ماهشهر مستقر بودند ، كارون بر نيروهاي عراقي غلبه كرد تا در تمام مراحل آبادان قرار گرفت. محور. اين عمليات با شليك موشك هاي تاو ، موشك و گلوله توپ 20 ميليمتري تعداد …

عملكرد هوانيروز در منطقه جنوب(آبادان- خرّمشهر ) در آغازين روزهاي دفاع مقدس https://majalehirani.ir/2021/عملكرد-هوانيروز-در-منطقه-جنوبآبادان-خ/ Fri, 24 Sep 2021 08:08:01 0000 فرهنگ و هنر https://majalehirani.ir/2021/عملكرد-هوانيروز-در-منطقه-جنوبآبادان-خ/ بالگردهاي نيروي هوايي مستقر در آبادان كه وظيفه پشتيباني از نيروهاي خرمشهر و آبادان را بر عهده داشتند ، در ساحل رودخانه ماهشهر مستقر بودند ، كارون بر نيروهاي عراقي غلبه كرد تا در تمام مراحل آبادان قرار گرفت. محور. اين عمليات با شليك موشك هاي تاو ، موشك و گلوله توپ 20 ميليمتري تعداد …

بالگردهاي نيروي هوايي مستقر در آبادان كه وظيفه پشتيباني از نيروهاي خرمشهر و آبادان را بر عهده داشتند ، در ساحل رودخانه ماهشهر مستقر بودند ، كارون بر نيروهاي عراقي غلبه كرد تا در تمام مراحل آبادان قرار گرفت. محور. اين عمليات با شليك موشك هاي تاو ، موشك و گلوله توپ 20 ميليمتري تعداد زيادي از نيروهاي دشمن را منهدم كرد و تعداد زيادي از افراد پياده را اسير كرد.

به گزارش مجله ايراني ، يادداشت سرهنگ دوم بهرام مرادي به بررسي نقش نيروي هوايي در بخش جنوبي (آبدان-خرمشهر) در روزهاي اوليه دفاع مقدس پرداخته است.

در اين يادداشت مي خوانيم:

نيروي هوايي با حمله به خودروهاي زرهي و پياده مكانيزه نيروهاي عراقي ، با هدف پيشروي و تصرف اهواز از محورهاي كوشك ، طلايح ، خرمشهر-اهواز و سوسگرد ، بالگردهاي رزمي “كبرا” نيروي هوايي را با موفقيت شكست داد. نيروهاي زميني ارتش و ارتش مردم نقش مهمي در جلوگيري از پيشروي دشمن و تثبيت آنها در صورت دفاع اجباري ايفا مي كنند. مردم جنگ زده خرمشهر و آبادان كه بيشتر آنها زن ، كودك و مجروح بودند در برابر نيروهاي دشمن در شمال و شرق خرمشهر و تك ، خرمشهر و آبادان. شهرهاي امن از جمله ماهشهر را تخليه كرده و اين كار را از طلوع تا غروب انجام دهيد. زير گلوله باران و بمباران نيروهاي دشمن.

با عبور نيروهاي عراقي از رودخانه كارون و حركت به سمت آبادان در تاريخ 19/7/1359 ، جاده هاي زميني توسط دشمن تصرف شد و عبور از آنها غير ممكن شد. ماهشهر ، كه 10 ساعت طول كشيد و قايق ها مناسب ترين نوع حمل و نقل هليكوپتر بود. وضعيت بحراني فرودگاه اهواز و فرود اضطراري يكي از بالگردهاي هوايي شنوك در خاك عراق در ساحل غربي اروند رود مناسب ترين مكان براي بارگيري بود. و فرود آمدن شهر ماهشهر و بندر آن كه قرار بود 3 فروند هليكوپتر شنوك باشد 2 فروند بالگرد ترابري سيكورسكي از نيروي هوايي و نيروي دريايي در بندر بندر امام و 2 بالگرد ترابري ژاندارمري در بندر ماهشهر مستقر بودند.

هليكوپترها نيروهاي نظامي و غيرنظامي را با تجهيزات لازم از ماهشهر به پستهاي خسروآباد و چايبده در جزيره آبادان منتقل كردند و در عوض افراد جنگ زده و زخمي را به ماهشهر آوردند ، يك جاده دسترسي ايجاد كردند و يك پل شناور بر روي بهمنشير انجام داد. رودخانه باد مي وزيد. همچنين بيشتر نيروهاي گردان 153 لشكر 77 خراسان مستقر در جزيره آبادان توسط هليكوپترهاي هوايي جابجا شدند.

بالگردهاي نيروي هوايي مستقر در آبادان كه وظيفه پشتيباني نيروهاي خرمشهر و آبادان را بر عهده داشتند ، پس از استقرار در ساحل رودخانه جراحي در ماهشهر ، از نيروهاي كارون عراقي عبور كردند تا از محور آبادان-ماهشهر عبور كردند. اما اين كار را نكردند. تثبيت كردن. در تمام مراحل اين عمليات با شليك موشك هاي تاو ، موشك و گلوله توپ 20 ميليمتري تعداد قابل توجهي از نيروهاي دشمن را منهدم كرد و تعداد زيادي از پياده نظام آنها را اسير كرد. شناسايي و تخليه مجروحان بيمارستان هاي ماهشهر و اهواز و همچنين انهدام نيروهاي عراقي از ايستگاه حسينيه در جاده اهواز-خرمشهر به سمت خرمشهر و شمال آبادان ، دائماً در حال فعاليت بود. تصادفات عادي و جزئي رخ داد و خلبانان آن كشته ، زخمي يا اسير شدند.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.