اصولگرا يا اصلاح‌طلب: مسئله واكسن است

به بروزترين وبلاگ جامع گردشگري خوش آمديد

اصولگرا يا اصلاح‌طلب: مسئله واكسن است

۵ بازديد ۰ نظر

به اين ترتيب نويسنده به موضوع ديگري اشاره مي كند كه نياز به توجه ويژه دارد. جناح هاي سياسي دوگانه كشور ، كه در طول سه دهه بالغ شده اند ، از طرفداران ثابتي برخوردارند و اتفاقاً مي توان از انتخابات رياست جمهوري يكسان در دوره هاي مختلف استنباط كرد. تقريباً در هيچ دوره اي …

اصولگرا يا اصلاح‌طلب: مسئله واكسن است https://majalehirani.ir/2021/اصولگرا-يا-اصلاح‌طلب-مسئله-واكسن-است/ مجله ايراني Thu, 19 Aug 2021 22:16:33 0000 اجتماع https://majalehirani.ir/2021/اصولگرا-يا-اصلاح‌طلب-مسئله-واكسن-است/ به اين ترتيب نويسنده به موضوع ديگري اشاره مي كند كه نياز به توجه ويژه دارد. جناح هاي سياسي دوگانه كشور ، كه در طول سه دهه بالغ شده اند ، از طرفداران ثابتي برخوردارند و اتفاقاً مي توان از انتخابات رياست جمهوري يكسان در دوره هاي مختلف استنباط كرد. تقريباً در هيچ دوره اي …

به اين ترتيب نويسنده به موضوع ديگري اشاره مي كند كه نياز به توجه ويژه دارد. جناح هاي سياسي دوگانه كشور ، كه در طول سه دهه بالغ شده اند ، از طرفداران ثابتي برخوردارند و اتفاقاً مي توان از انتخابات رياست جمهوري يكسان در دوره هاي مختلف استنباط كرد. تقريباً در هيچ دوره اي آراي ثابت دو جناح اصلي سياسي از 30 درصد كل آراء فراتر نرفته است ، بنابراين 70 درصد مردم وابستگي جناحي ثابتي ندارند و با توجه به شرايط كشور و افق هاي آماده راي مي دهند. توسط نامزدها اين موضوع به ظاهر واضح اغلب از سوي هر دو جناح سياسي اصلي كشور ناديده گرفته مي شود و هركسي كه در هر موضوعي با آن مخالفت كند ، به طور پيش فرض به عنوان جناح مخالف طبقه بندي مي شود. جامعه متشكل از افرادي است كه به دنبال منافع خود هستند و آنها را در هر جايي كه پيدا كنند دنبال مي كنند. اين مواد مي توانند فيزيكي ، معنوي ، ملي يا هر چيز ديگري باشند. اگر عموم مردم با چيزي موافق يا مخالف باشند ، ابتدا جناح را نه موافق يا مخالف آن بلكه به نفع خودشان در اين موضوع مي بينند. به طور طبيعي ، اين موضوع در مسائل فني و تخصصي بسيار جدي تر و عميق تر است ، زيرا كارشناسان واقعي حاضر نيستند از ويژگي هاي فني اين يا آن جناح منحرف شوند و طبيعتاً بر آنچه مي دانند اصرار دارند. بنابراين نظريه پرداز يا اصلاح طلب بودن به هيچ وجه موضوع اصلي عموم مردم در بيشتر مسائل نيست.

يك مثال رايج اين روزها كه به حوزه تخصص من و همكارانم مربوط مي شود ، رفتار دولت در مورد همه گيري كرونا و مشكلات ناشي از تأخير در دريافت واكسن عمومي است. گروه هاي مختلف متحدان ما از هر دو طرف اين موضوع را به بحث سياسي كشانده و عليه انواع خاصي از واكسن ها موضع گيري كرده اند كه برخي از آنها بر تصميمات مقامات ارشد كشور تأثير گذاشته است ، در حالي كه شواهد زيادي وجود دارد و جهان در سراسر جهان منتشر خواهد شد. و نشان داده شده است كه واكسن ها در پيشگيري از عفونت ، بيماري هاي جدي و مرگ عروق بيماري كرونا مثر هستند. از 9 ماه پيش كارشناسان و هواداران كشور بر ضرورت ارائه سريع واكسن ، ايمن سازي عمومي به ويژه در افراد بالاي 65 سال تأكيد كردند و اين هشدار جدي گرفته نشد. از اواسط بهار امسال ، با تلاش كامل هواداران خارج از جناح ها و درخواست از نهادهاي تأثيرگذار ، موضوع واكسيناسيون افراد بالاي 65 سال جدي گرفته شده است ، اما به آرامي. در غير اين صورت ، شمار رسمي كشته شدگان از يك هزار نفر در روز فراتر مي رود. اكنون با تغيير دولت ، صحبت درباره واردات واكسن گويا از مكروه ضروري شده است و تمركز بر واكسن هاي داخلي از اجباري به مجاز تغيير يافته است. ما اين تغيير رويكرد را به فال نيك مي گيريم زيرا تأثير مستقيمي بر نجات جان افراد دارد ، اما من تكرار مي كنم كه كنترل كرونا يك مساله جناحي نيست و حتي در سطح بالايي ، سياسي نيست. اگر زندگي مردم ارزشمند است ، كه بدون شك ارزش آنها را دارد ، بايد بدانيم كه بر اساس دانش فعلي ، بهترين روش واكسيناسيون عمومي است و سپس ، بر اساس دانش امروز ، م effectiveثرترين واكسن ها در همان كشورهايي توليد مي شوند كه در آنها ممنوع است. اين حقيقت علمي را نمي توان با منطق حزبي و سياسي منكر يا تأييد كرد. البته ، امكان ساخت واكسن ها و در دسترس بودن آن موضوع مهم ديگري است كه اگر به دلايلي مانند كمبود جهاني يا تحريم هاي خصمانه مشكلي ايجاد نكند ، انتظار مي رود گزارشي از تلاش براي دستيابي به آنها در دسترس باشد. انجام شود عمومي؛ مانند متني كه اخيراً توسط وزير امور خارجه محترم دولت دوازدهم منتشر شده است.

مخاطبان اصلي اين درس همكاران گروه من در گروه پزشكي هستند كه بر اساس تعهد حرفه اي خود ، بايد از هيچ تلاشي براي حفظ منافع مردم و سلامت آنها دريغ نكنند. اكنون نه بسياري از كاستي هاي وزارت بهداشت و نه دولت قبلي به كنترل اپيدمي كمك نمي كند و نه وعده هاي غيرواقعي مانند توليد 1400 ميليون دوز واكسن داخلي در ماه از 12 ژوئيه. تعداد واكسن هاي داخلي كه با مجوزهاي استفاده اضطراري به وزارت بهداشت توزيع شده اند ، به 3 ميليون دوز رسيده است ، كه به معني تاخير زياد در واكسيناسيون هاي معمولي و تعداد كشته هاي رسمي بيش از 500 نفر در روز است.

اين يك مثال واضح و ملموس است كه براي بسياري از موارد ديگر صدق مي كند. جناح هاي سياسي ، بر اساس ماهيت خود ، تمايل دارند با هر رويدادي موافق يا مخالف باشند ، در حالي كه عموم مردم هر رويداد را از نظر منافع مي دانند. خيلي راديكال يا اصلاح طلب: مشكل اين نيست. بحث سلامت ، ايمني ، آموزش ، اقتصاد ، رفاه و در يك كلمه پيشرفت كشور است.

* استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس گروه پيوند كبد بيمارستان امام خميني (ره) و عضو هيئت مديره نظام پزشكي تهران بزرگ

من

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.