معناي فصل «لو سيزن» و «هاي سيزن» چيست؟

به بروزترين وبلاگ جامع گردشگري خوش آمديد

معناي فصل «لو سيزن» و «هاي سيزن» چيست؟

۹۳ بازديد ۰ نظر

 

لو سيزن و هاي سيزن چيست و چه فصل هايي را شامل مي شود؟ 

بارها شده كه وقتي از يك مسافر با تجربه در مورد بهترين زمان به يك مقصد مشخص سوال مي كنيم با پاسخي شبيه به اينكه «هاي سيزن اين مقصد، بهار است» مواجه مي شويم. اما لو سيزن يا هاي سيزن چيست و چرا چنين اصطلاحي ارائه شده است؟ لو سيزن و هاي سيزن به فصل رونق و افول گردشگري در مكاني خاص مي گويند، يعني اينكه در زماني خاص، يك مقصد به خاطر چندين ويژگي پر از گردشگر است يا اينكه گردشگران كمتري به آنجا مي روند. در ادامه به سوال هاي سيزن چيست پاسخ داده و اصطلاحات ديگري را در اين رابطه به شما ارائه مي دهد؛ با ما همراه باشيد.

هاي سيزن | High Season | فصل رونق گردشگري

در طي اين فصل، مقاصد معمولا بهترين آب و هواي خود را تجربه مي كنند، يا اينكه ممكن است زمان خوبي براي سفر به مقصدي خاص باشد به اين دليل كه تعطيلات رسمي در آن زمان وجود دارد (مثلا نوروز كه تعطيلات رسمي است تقريبا مي توان گفت كه همه جاي ايران، هاي سيزن محسوب مي شود). مثالي براي فصل هاي سيزن اين است كه اگر قصد سفر به شهرها يا جزيره هاي جنوبي مانند قشم را داريد، فصل (هاي سيزن) آن را مي توان زمستان دانست. اما براي اينكه به جايي مانند تبريز بريد، بايد فصل تابستان را انتخاب كنيد تا از آب و هواي سرد آنجا در امان باشيد. برخي مواقع نيز، هاي سيزن به زماني گفته مي شود كه يك رويداد يا اتفاق خاص در مقصدي رخ مي دهد، مثلا در كشور كنيا، فصل مهاجرت بزرگ با اينكه شايد آب و هوا چندان هم خوب نباشد، هاي سيزن محسوب ميشود.

البته گاهي هاي سيزن، يك فصل كامل را شامل نمي شود و ممكن است مثلا از ماه ارديبهشت تا تير ماه در يك مقصد خاص، به عنوان هاي سيزن معرفي شود. سفر در طول فصل رونق گردشگري گاهي اوقات كمي چالش بر انگيز است؛ همانطور كه شما دلتان مي خواهد كه در فصلي به مقصد مورد نظر سفر كنيد كه آب و هواي بهتري دارد، باقي مردم نيز همين تفكر را دارند. به همين دليل، در اين فصل ممكن است با مسائل گوناگوني از جمله گزينه هاي زير روبرو شويد:

-شلوغي جاذبه هاي گردشگري

-پيدا نكردن بليط هواپيما يا ديگر وسايل حمل و نقل

-گران بودن بليط ها

-پر شدن زود اقامتگاه ها

-گران بودن اقامتگاه ها

در اين فصل ها، همه گردشگران تمايل به بازديد از مقصد خاصي دارند و به همين دليل، هزينه هاي اقامت، پرواز و حتي تاكسي هاي درون شهري نيز در بعضي از مكان ها بالا مي رود. پيشنهاد ما اين است كه اگر مي خواهيد در فصل هاي سيزن سفر كنيد، برنامه خود را از مدتي قبل چيده و اقدام به رزرو هتل، پرواز، قطار، اتوبوس و هر مورد ديگري كه قرار است حمل و نقل و اقامت شما را داشته باشد، انجام دهيد. در چنين شرايطي، هم از پر شدن آن ها خيالتان راحتتر خواهد بود و هم اينكه زودتر از موعد رزرو كردن، معمولا قيمت پايين تري به همراه خواهد داشت.

شولدر سيزن | Shoulder Season | فصل معمولي

مسافرت درست قبل يا بعد از فصل هاي سيزن، مي تواند يكي از بهترين زمان ها براي سفر باشد كه به آن فصل معمولي يا شولدر سيزن مي گويند. هوا به خوبي فصل هاي سيزن نيست، اما هنوز هم دلپذير است و از آن طرف، گردشگران كمتري در مقصد شما هستند. شولدر سيزن فصل بين (هاي سيزن) و (لو سيزن) است. در اين فصل بليط لوازم حمل و نقل راحت تر پيدا مي شود و همچنين قيمت كمتري نسبت به هاي سيزن خواهد داشت. بسياري از گردشگران حرفه اي، اين فصل را بهترين زمان براي مسافرت مي دانند.

لو سيزن  Low-Season | فصل افول گردشگري

خب بعد از اينكه متوجه شديم كه هاي سيزن چيست بايد به سراغ لو سيزن برويم: سفر در دوران لو سيزن به معناي آن است كه شما كمترين قيمت ها و خلوت ترين جاذبه ها را تجربه خواهيد كرد. لو سيزن يا آف سيزن  (Off-Season)، به دلايل مختلفي زماني است كه گردشگران خيلي تمايل به مقصدي خاص نخواهند داشت؛ برخي از اين دلايل عبارتند از:

-آب و هواي نامطلوب: مثلا فصل هاي پر باران، سردي يا گرمي بيش از حد دما.

-نبود خدمات كامل: مثلا امكان دارد كه در فصل هاي سيزن در يك مقصد خاص، بازارهاي محلي يا جشن هاي خاصي برگزار شود كه در لو سيزن، شما آن ها را تجربه نخواهيد كرد.

اما خب اين فصل گردشگري، مزاياي خاص خودش را نيز دارد:

-بهترين عكس ها را مي توانيد تهيه كنيد، زيرا تجمع مردم بسيار كم است.

-نبودن تعطيلات رسمي و اينكه برخي از افراد نمي توانند به جز تعطيلات رسمي به مسافرت بروند.

-در جاذبه هاي طبيعي، از فضايي بكر و بدون شلوغي بهره خواهيد برد.

-به خاطر كمتر بودن قيمت ها، ممكن است در پرواز به صورت رايگان ارتقا پيدا كرده و در كلاس بيزينس بنشينيد.

-امكان دارد كه شما حتي در هتل نيز با قيمت كمتر، سوييت يا اتاق هاي دولوكس پيدا مي شود.

نتيجه گيري

سفر در فصل معمولي يا لو سيزن، بدين معني است كه شما احتمالا بهترين فرصت براي پيدا كردن قيمت هاي خوب در سفر به مقصد را خواهيد داشت. اما برخي از افراد مي توانند تنها در طول هاي سيازن به دليل تعطيلات رسمي سفر كنند.

سفر در هاي سيزن شما را با جاذبه ها در بهترين آب و هواي ممكن آشنا مي سازد، اما بايد قيمت هاي بالاتر و شلوغ بودن آن را نيز در نظر بگيريد.

به طور كلي سفر كردن در هر فصلي بهتر از سفر نكردن است! ما سفر مي كنيم تا تجربه هاي جديد، فرهنگ هاي متفاوت، طبيعت زيبا و به طور كلي حسي خارج از فضاي عادي زندگي خود را تجربه كنيم. مهم نيست كه هاي سيزن چيست و يا اينكه بهتر است در كدام فصل به يك مقصد برويم، مهم اين است كه سفر بايد بخشي جداي ناپذير از زندگي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.